Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Att träna i MASK

Barmarksträning

Skidåkning är och har blivit en året runt sport, där det inför vintersäsongen gäller att vara väl förberedd med en bra barmarksträning som grund. Där lägg er vi grunden för rörelseglädje, som vi åkare och ledare utvecklar tillsammans. Viktigt för alla barn i våra olika åldersgrupper är att göra olika saker och gärna flera olika sporter, då det främjar skidåkningen på lång sikt. Genom detta stärks skidåkningen och framför allt skapas ett brett rörelsemönster och muskelminne i kroppen. Något som är extra viktigt är att detta grundläggs i de lägre åldrarna eftersom det gynnar alla åkare längre upp i åldrarna. Vi har ett enat syfte med barmarksträningen i klubben, vilket är att erbjuda varierad träning, för att vara förberedd för vintern, minska skaderisken genom att ha byggt upp musklerna under hösten, men också att bygga gruppkänsla, något som är viktigt till vintern och för att träningen i hemmabacken ska fungera på ett riktigt bra sätt.


U6-U10

För våra yngre åkare handlar barmarksträningen om att lära känna varandra och komma igång med träningen. Vi lägger stort fokus på rörelseglädje och allmänstyrka med kroppen som redskap. Tyngdpunkten läggs på skidrelaterade övningar för de muskelgrupper som dominerar inom skidåkningen. I samband med barmarken är vi i skogarna runt backen och även i sandtaget där balansträningen kommer in som är både kul och lärorikt. Även snabbhet är ett moment som övas upp, då skidåkning handlar mycket om det, att snabbt och reflexmässigt hantera nya situationer och underlag.


Målet för denna åldersgrupp är att kunna närvara på så många tillfällen som möjligt då det gynnar hela gruppen och hjälper ledarna att sätta de ”normer” som gäller på vinterträningen i vår hemmabacke och för familjelägret. Man gör det genom att lyssna på ledarna, ställa upp för varandra och att skratta mycket!

 

U12

För den här gruppen är det fortsatt allmänkondition som gäller och många av övningarna i de yngre grupperna U6-U10 går att appliceras i hög ålder. Här börjar man bygga lite mer styrka, och grenspecifik styrka genom att fortsätta använda kroppen som redskap, gärna med hjälp av sina klubbkamrater bärandes på ryggen. Farterna i skidåkningen börjar bli högre och även krafterna. För att förhindra skador är det viktigt att jobba med skadeförebyggande träning och övningar.

I denna grupp börjar konditionen göra sig påmind och för att stärka hjärt- och lungkapacitet läggs stor vikt på kondition.


Målet för denna åldersgrupp är att kunna närvara på så många tillfällen som möjligt gärna i kombination med andra idrotter. Här har åkarna också ”fått med sig” gruppkänsla och dynamik, som vi fortsättar att stärka tillsammans och vi har riktigt kul.


U14-U16

För den här gruppen har åkarna kommit en bra bit på vägen i sin barmarksträning, och klubben erbjuder träning året om. I början av sommaren kan konditionsträningen kompletteras med MTB/Inlines, vilket hjälper till att bygga kondition och styrka i benen, samtidigt som farten hjälper till att simulera de snabba beslut som krävs såsom vägval, linjer mm, något som går att applicera direkt på skidåkningen. Fyspassen fokuserar på styrka, rörlighet och balans. Gruppen har ofta tillgång till f.d tävlingsåkare som tränare vilket ger ett bra mentorskap för åkarna.


Målet för denna åldersgrupp är att vara med på alla träningar och på så vis bygga den styrka och kondition som krävs på den här nivån. Planering och struktur i träningen är verktyg som gör att det blir lättare för den aktiva att nå sina mål.


Youngride/Freeride

Som Youngrider och Freerider är kontroll i luften något som är extra viktigt och genom att addera studsmatta/trampolinövningar till ovanstående och kanske vattenhopp på Bosön, tryggar det både självförtroende att vara i luften samt styrkan som också krävs för att orka hålla ihop kroppen under rotationer och snurrar i luften. 

Allmänfysisk träning (löpning och enklare styrketräning med egen kropp som vikt) är bra. Ökar koncentrationsförmåga (uthållighet) samt styrka.

 

Målet för denna grupp är att ha roligt på skidor samt utveckla trygghet i åkning, hopp och andra trick. Det är viktigt att vi tränare stimulerar våra åkare så att de vill närvara på alla träningar för att  bygga gemenskap och en bra grupp, något som kanske är extra tydligt i denna gren, som bygger på peppning av varandra inför nya trick.

 

Vi är också noga med säkerhet – att förebygga egna skador och se till att vi undviker att skada andra åkare genom oaktsamt beteende

 

Försäsong - rekommenderade läger


Försäsongen på snö inleds oftast på höstlovet för våra åkare i U12-U16.  Målet är att åka mycket skidor. Vi åker en hel del friåkning varvat med ”skidvaneövningar” för att få tillbaka skidkänslan. För de som har åkt skidor under sommaren kommer känslan tillbaka snabbt, samtidigt som de som är ”nya på snö” upptäcker hur kul det är att stå på skidor igen.


U6-U8

Familjelägret är bra att prioritera, just för möjligheten att stå på snö tillsammans med gruppen och känna glädjen att åka skidor för första gången tillsammans, bekanta sig med liften och känna hur det är att åka skidor ”på riktigt”, en känsla som byggts upp under höstens barmark.  Har man 3-4 dagar innan säsongen sätter igång, tillsammans med lite jullovsåkning står man sig väl rustad inför säsongen i vår hemmabacke


U-10

I denna grupp börjar de flesta att tävla och dessa tävlingar går av stapeln i Stockholm. Vi erbjuder två läger på försäsong ett i Klövsjö och Familjelägret i Stöten. Dessa läger tillsammans med åkning mellan jul och nyår är en bra start för många av åkarna i U-10 för att möta vintersäsongen på hemmaplan.


U-12

För dessa väntar tredje tävlingssäsongen. De tävlar i Stockholmsregionen samt Mälardalen och i viss mån även på andra platser. För att vara väl rustad är Sölden och Familjelägret två bra läger att vara med på i kombination med ett helgläger samt fartlägret i Stöten. Har man innan säsongen fått till 10 dagar på snö samt åkning mellan jul och nyår är det en bra grund att bygga vidare på.


U14-U16

I denna grupp krävs det skidåkning för att kunna vara konkurrenskraftig när tävlingarna sätter igång. Klubben erbjuder ett flertal träningar på snö med start i Landgraaf för att fortsätta under hösten med Sölden. Efter höstlovet erbjuder vi ett flertal helgläger i Klövsjö samt familjelägret i Stöten med fartläger. Antal dagar på snö som är bra att ha i denna grupp är mellan 14-20 dagar.


Youngride/Freeride

Precis som för den alpina sektionen är skidor på snö bra att ha innan säsongen sätter igång. Familjelägret är en given plats för FR/YR att vara med på, för att bygga lag- och klubbkänsla.


Utrustning

Tänk på att era barns skidor är slipade och vallade då det gör det både roligare och enklare att åka skidor med rätt förutsättningar oavsett åldersnivå. Tips på hur ni gör hittar ni här: http://www.swixsport.us/Wax-Resources/Videoer-og-manualer/Alpine/Videos/Edge-maintenance eller här https://vimeo.com/36271780. Vi har även utbildning i skidvård på flera av våra läger. Känns det krångligt är ett annat alternativ att lämna i dem hos Alpingaraget för att ge skidorna en bra grundbehandling. Vallajärn, sliphållare och valla finns att låna i varje grupp. Be respektive lagledare om att få låna dessa boxar från vår sponsor SWIX och ge skidorna en förstklassig behandling!

Hjälm och ryggskydd är obligatoriskt från U6 och uppåt.


U6-U8

I denna grupp är det ett par skidor som gäller samt ett par pjäxor. Vi rekommenderar en pjäxa med en vinkel framåt för att få en så naturlig position som möjligt ca 50 grader.


U10

Även här är det inget krav på fler än ett par skidor. Dessa åkare har börjat att tävla och det går utmärkt att köra tävlingarna med ett par skidor. Viktigast är att skidorna är slipade och vallade. Här är pjäxorna lika viktiga som för övriga grupper, dvs med en vinkel framåt, för att sätta åkaren i den position som krävs för skidåkning. Ta gärna hjälp av Alpingaraget.


U12

I denna åldersgrupp börjar det bli mer renodlade tävlingar och det behövs ett par slalom- och ett par storslalomskidor. Skidorna behöver inte vara nya och det finns ett stort utbud på andrahandsmarknaden. Fråga gärna er tränare för tips. Vill man satsa extra på fart är det också bra med ett par renodlade fartskidor. Det här är första säsongen med långkäpp så tänk på att slalomhjälmen behöver ha en båge. Du kan använda samma hjälm för storslalom om hjälmen har hårda öron men då ska bågen tas av.  När det gäller övriga skydd är det bra att ha stavar med skydd och benskydd.

 

U14-16 och uppåt

I denna åldersgrupp behövs ett par slalom- och ett par storslalomskidor samt ett par fartskidor (ex Super G som kan användas även för störtlopp). Skidorna behöver inte vara nya och det finns ett stort utbud på andrahandsmarknaden. Fråga gärna er tränare för tips. Slalomhjälm med båge samt storslalomhjälm med hårda öron, stavar med skydd och benskydd.


Youngride/Freeride

Vallade skidor gör det enklare att påbörja en snurr på snö, dock är slipade kanter något som skiljer sig, då det finns risk att dessa hugger fast när man går upp på ett rail. Hjälm med namn och telefonnummer till anhörig samt ryggplatta är obligatorisk säkerhetsutrustning.

 
Gå med i vår Facebookgrupp
Skidutrustning
Sponsorer